Thursday, January 15, 2009

Kolum - 01

AKU, SI DIA DAN SI KEMBONG. WHERE WAS THE LOYALTY IN FRIENDSHIP GONE?

Cerita ini berdasarkan kisah benar yang berlaku kat aku pada penghujung tahun lepas. Nak dijadikan cerita, masa tuh movie “Kungfu Hustle” tgh hot kat cinema. Aku pon ape lagie, aku pon “Q” la kat TGV dari pukul 10 pagi. Diaorg bukak jer business, muka aku dah tertongok kat situ. Mana taknya, cerita tuh memang tengah meletup-letup masa tuh.. Masa first launching, aku Q dari pukul 10pagi. Sanggup mengular keje kejap semata-mata nak beli tiket movie tuh. Aku ingat aku sorang je ade idea cam tuh, rupanyer ramai giler orang dah tunggu. Sampai kat turn aku jer tiket sold out. Bengang btol. Tapi, hari tuh aku bernasib baik. Dapat jugak aku 2 tiket “Kungfu Hustle”. Midnite movie. Q seawal-awal pagi, dapat tiket pukul 11.45pm.. Tak kisah la. Janji dapat jugak aku nak tgk cite tuh. Tiket satu lagie? Off coz la untuk “si dia”. Hehehehe ?Aku pon membilang masa, waktu, saat, time… Tak sabar nak tgk movie ngan “si dia”. Tapi, yang sedihnya, masa aku tgh start scooter buruk yang aku pinjam untuk jemput “si dia”, “si dia” call cakap cancel. Tak jadie nak tgk wayang ngan aku pasal dia demam. Dia cakap dia tak larat. Aku punya la frust. Dah la aku bersusah payah nak dapatkan tiket dari first launching movie tuh, hari-hari Q pukul 10pagi. Bila dapat, tak jadie la pulak. Nak buat camane. Dah “si dia” sakit. Lain kali boleh tgk lagie. Aku pon pikir, nak buat ape ngan tiket nie? Nak buang tiket tuh, sayang la plak. Bukannya dapat free. So, aku call member aku, nak kasi kat diaorg free. Memula tuh diaorg kata ok. Aku pon tunggu la. Tapi, tak jadie jugak pasal diaorg ada problem di saat2 akhir. Aisey.. apa aku nak buat ngan tiket nie? Takkan nak tgk sorang-sorang? Nak ajak member? Aku nie tak ramai member kat KL. So aku ajak la “si dia” punya member, “si kembong”. “Si dia” cakap si kembong tuh ok. Diaorg dah kawan lama dah. Takkan si kembong nak buat apa-apa yang tak elok kat aku. Sebelum nie pon aku selalu borak2 dlm tepon ngan si kembong, disamping berbalas-balas msg through “myspace”.Aku pon dah pernah jumpe si kembong, kiteorg lepak minum kat mamak stall Bukit Bintang. So, aku pon call la si kembong. Si kembong ok jer. Si kembong suruh aku jemput. Aku pon bersama dengan scooter buruk yang aku pinjam nie pegi la jemput si kembong. Pasal aku tatau umah si kembong kat mana, aku jemput si kembong kat petrol pump area umah dia tuh. Sampai je si kembong kat petrol pump tuh, dia suruh aku park scooter yang aku pinjam tuh kat bawah umah dia, dengan alasan scooter tuh dah “barai”. Memang pon. Dah la no plate pon takde. Lagipon, aku nie bukannyer ade lesen motor pon. Lesen kete ade ah. So, aku pon park la scooter buruk tuh kat bawah umah dia. Aku tumpang la scooter si kembong pegi KLCC. Dipendekkan cerita, masuk la aku dan si kembong dalam cinema. Masa lampu tengah cerah, okay lagie. Tup! Lampu padam, so keadaan menjadi gelap gelita.. Standard la, dlm cinema memang ah gelap. Mana ade cinema yang biar lampu terang-benderang. Tiba2… aku rasa ada tangan dok menjalar kat badan aku. Mula2 tangan.. pastuh naik ke bahu.. Nie yang tak syok nie. Dalam hati aku, “Isk, jantan nie, bukan main gatai lagi”. Aku pon tolak tangan si kembong dari terus merayap-rayap tanpa hala tuju. Aku ingat dia paham bahasa, tapi, sekali lagi tangan dia menjalar-jalar. Memang tak paham bahasa btol mamat nie!. Aku nak cakap bahasa apa lagie. So aku tolak lagie. Pastuh dia merayap lagie. Aku tolak lagie.. Macam tuh laa keadaan dalam cinema. Asyik menolak jer keje aku. Daripada best nak tgk cerita tuh, terus jadie tak best. Masa tuh aku teringat kat “si dia”. “Si dia” cakap member dia nie (sapa lagi kalau bukan si kembong) okay, TAPI, okay ker macam nie?… Pastuh aku teringat lagi, “si dia” pernah cakap, “si dia” ngan si kembong against all the negative things, smoking cigarette, drugs, alcohols, casual sex and bla bla bla.. dalam erti kata lain, “si dia” dan si kembong nie “straight edge”, for about 5 years.
Walaupon aku nie bukannya tau apa2 sangat pasal straight edge, TAPI, straight edge ke macam nie?… Kalau la “si dia” tau perangai si kembong macam nie, apa la agaknya yang akan terjadi?

Tak cukup dengan tuh, masa nak balik, terjadi lagi satu adegan yang tak diingini. Rupanya dalam cinema tuh si kembong baru kasi intro jer. Blom masuk chorus lagie.

Masa balik, dah tentunya dah lewat gila. Dah movie tuh start pukul 11.45pm. Si kembong tanpa segan silu nak kiss aku. Nasib baik aku nie kuat iman lagi walaupon aku nie takde la baik mana pon. Aku tolak ah. Nasib baik dia kurus je. Senang skit nak tolak. Yang buat aku bengang gila babi tahap cipan, si kembong tanpa rasa bersalah, asked me to have sex with him! Apa, dia ingat aku nie one nightstand ke? Kalau dah tak tahan sangat, pegi chow kit ah. Muda, tua, slim, gemuk, tulen, nyah, macam-macam ada! Aku tanya la balik kat si kembong, apesal plak ajak aku buat keje tak senonoh tuh? Dia cakap pasal dia sayang kat aku. What the hell? Ingat aku nie minah rempit ker, cakap sayang sikit dah boleh angkut balik umah. Come on la wei.. We are living in 20 centuries. Takkan si kembong lupa I’m his friends’ girlfriend? Si kembong dah lupa ker friendship between “si dia” and him? Where was the loyalty in friendship gone? Takkan si kembong lupa yang dia tuh against all the negative things including casual sex? Dia lupa ker dia tuh “straight edge”, yang dia selalu bangga-banggakan cerita kat aku? Apa dah jadi nie?. Tapi, aku nie kira bernasib baik la, coz si kembong tak force aku to have sex ngan dia or rape me by the time I refuse him. Dia terus blah jer. Kalau tak, lain plak cerita.. Lepas daripada kejadian tu, si kembong terus tak contact aku sampai le sekarang. Malu agaknyer Kepada si kembong, kalau dia baca article nie, jangan buat macam tuh lagie kat mana2 girls, kaum yang korang anggap lemah, so don’t take advantage because of that. Don’t think all girls are born without brain. We are not BIMBO! We are not born to be guy’s sex toys! And for your information, aku tak cerita kat “si dia” apa yang berlaku malam tuh demi untuk menjaga relationship korang. Aku taknak “si dia” masam muka sebab korang nie satu scene, furthermore korang dah kawan lame. And jangan rosakkan image straight edge yang korang perjuangkan tuh. For what reason you being a straight edge if you didn’t act like straight edge. Kepada pembaca-pembaca yang lain, tak kira la korang straight edge ke ape ke, korang amik la pengajaran daripada cerita nie. Cerita nie bukan untuk mengaibkan si kembong tetapi for you guys to understand the moral of the story, it’s about loyalty between friends.

- THE END -

*************************************************************************************
Maaf atas penyiaran isi hati dari seorang rakan kita ini. Luahan perasaan dalam cerita ini bukan bertujuan untuk memburukkan sesiapa, tetapi saya cukup tertarik dengan permasalahan yang cuba ditimbulkan dari cerita terbabit. Mungkin ramai yang sudah muak dengan isu basi seperti ini di mana ada yang mengklaim diri mereka sebagai straight edge, tetapi apa yang dilakukan adalah disebaliknya pula. Ini bukan terjadi kepada sxe, tetapi golongan-golongan hardcore/punk yang mengaku diri mereka menolak segala unsur diskriminasi dan penindasan. Ada ramai rakan-rakan saya yang secara total bukan sxe (ramai juga pemabuk tegar) yang berasa kurang senang dengan tindakan sxe-sxe yang ada yang tampaknya diklasifikasikan sebagai fasis. Dan semakin terdapat jurang diantara mereka yang sxe dan tidak sxe tidak kira dari segi fahaman dan musik yang dibawakan. Oleh yang demikian, saya ingin mengajak sesiapa pun untuk berbahas dan berbincang mengenai sXe dan fasis. Juga permasalahan ‘hardliner’ yang tampak memburukkan keadaan dan konflik diantara sxe dan tidak sxe. Untuk isu akan datang akan ada lebih banyak survey dan perbincangan yang saya akan papar dan sajikan untuk semua. Bagi mereka yang mempunyai sebarang argumentasi dan pendapat serta pandangan mengenai isu ini, boleh turut serta untuk memeriahkan dan menyerikan lagi perbincangan ini. Saya akan menghantar set survey kepada mereka-mereka yang sXe dan tidak sXe secara personal email dan bagi mereka yang ingin turut serta, emailkan saya tentang keinginan untuk turut serta di prasastihujunglangit@gmail.com

*************************************************************************************

No comments: