Thursday, January 15, 2009

langitorial !


Buat pertama kalinya untuk dua tahun ini saya cuba sekali lagi untuk menulis kembali ruangan editorial untuk sebuah zine. Setelah boleh dikatakan hampir dua tahun juga No More Tears #2 muncul, tanpa ada sebarang informasi atau berita mengenai zine tersebut. Saya sekali lagi muncul untuk menulis dan mengedit, dan menghidupkan kembali diri dalam bidang penulisan. Untuk kali ini, saya telah menciptakan sebuah lagi zine baru hasil dari cebisan abu No More Tears dan East Rage, dan melahirkan sebuah nukilan baru yang diberi nama Prasasti Hujung Langit. Nama ini sangat unik bagi saya dari segi sebutan, malah juga dari segi maksud dan penggunaan ayatnya.
Prasasti bermaksud inskripsi atau juga dikenali sebagai Batu Bersurat yang menyampaikan mesej atau sesebuah cerita untuk tinggalan zaman. Sama seperti Bersurat di Terengganu. Dalam konteks Prasasti Hujung Langit ini, kita akan kembali pada zaman pemerintahan Melayu Kuno pada era sebelum munculnya kerajaan Melaka lagi. Ia lebih berkisar kepada pemerintahan Nusantara dan kerajaan-kerajaan lain di Indonesia pada zaman dahulu. Dari kajian dan pembacaan saya, di Asia Tenggara ini sahaja, terlalu banyak epik dan kisah sejarah yang sangat menarik untuk sama-sama kita kaji dan selidiki untuk tatapan kita di masa hadapan. Diketika semua orang ingin mengkaji epik-epik dari negara yang lebih jauh, saya berpendapat bahawa kita sepatutnya cuba untuk mengkaji sejarah dimana kita berasal. Dari sejarah inilah kita memulakan segala revolusi dan kebangkitan serta tamadun yang sentiasa terus berkembang dari satu tahap ke tahap yang lainnya. Saya melihat ini sebagai satu impak yang menarik untuk sama-sama dikongsi, kerana ia dapat memberi kita pengajaran dan iktibar seterusnya menerapkan semua ini dalam hidup.
Saya masih lagi dalam proses mengkaji kembali sejarah-sejarah menarik dan karya-karya sejarawan yang ada. Dan salah satu yang menarik ialah Prasasti-prasasti yang wujud pada zaman dahulu kala. Terdapat puluhan Prasasti-prasasti yang terkenal seiring dengan kebangkitan kerajaan-kerajaan zaman dahulu. Setiap kerajaan mempunyai epik dan prasasti-prasasti mereka sendiri, ia sebagai bukti kewujudan dan bagi menceritakan sejarah mengenai sesebuah negara/kerajaan terbabit. Dan Prasasti Hujung Langit ini sendiri membuktikan kewujudan sebuah kerajaan yang diberi nama Kesaktian Skala Brak.
Aduh, sangat panjang untuk diperhalusi setiap sejarah yang ada di Nusantara ini, jadi tidak perlu rasanya saya teruskan perbualan mengenai nama dan matlamat Prasasti Hujung Langit ini diciptakan. Sebarang idea dan perbahasan sangat dialukan dan digalakkan bagi menjalinkan satu jaringan yang lebih utuh dan resistensi. Terima kasih untuk membaca dan menghayati sesuatu dalam coretan pertama ini. Terima kasih!

Suatukebangkitandalammencaridirisendiri…(yang pernah hilang… atau mungkin sedang dicari dan dibina…)
Muncul sekali lagi setelah lebih dari setahun east rage tidak muncul dengan isu baru. ER#3 yang lepas menampilkan temuramah bersama diri saya sendiri oleh saudara Pitt, Domestik DDoktrin (diambil dari Attackfanzine) dan Extreme Hate (diberikan oleh saudara Hisham Goatcore). Tak banyak komen yang saya terima untuk isu tersebut. Lebih-lebih lagi ianya tidak terlalu banyak diedar/spread. Untuk pengetahuan anda semua, No More Tears # 2 sudah diriliskan berkat kerajinan secara tidak sengaja saya. Hahaha, memang nyata saya seorang yang pemalas, namun memandangkan semua isi yang ada sudah terlalu lama terperap, jadinya saya meneruskan usaha untuk meriliskan nya secepat yang mungkin. Ditambah pula setelah dua tahun ia tidak keluar apa-apa isu baru. Ia menampilkan temuramah bersama Eyeless (extreme crust metal, Itali), Cream Abdul Babar (weird orchestra electronic, Florida), sedikit puisi, biografi band, dan yang paling istimewanya ialah ia menampilkan satu komik pendek tanpa dialog oleh saudara Mael Katak aka Toad McFroggy. Untuk isu itu juga, saya telah cuba untuk menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar. Dan seperti yang saya nyatakan di dalam isu itu, mulai saat itu, saya akan menetapkan untuk menjadikan No More Tears sebagai english-zine manakala East Rage pula malay-zine berdasarkan bahasa penghantarnya.
Seperti yang sebahagian dari anda tahu, baru-baru ini saya ada mengalami kemalangan yang sememangnya tidak dapat saya elakkan. Mungkin bagi mereka yang tahu pasti akan tergelak jika pertama kali mendengar cerita berkenaan.

Jumaat,07102006,1830
Hari ini masuklah hari ketiga umat muslim menjalani ibadah puasa. Sambil menanti saat untuk berbuka, aku cuba untuk menitipkan sesuatu untuk zine. Selama tiga hari ini, aku rasakan tak banyak benda yang berlainan hari-hari yang aku lalui. Tapi semalam rasanya aku telah terkantol aka tak puasa untuk kali yang pertama, hahaha. Semalam juga menyaksikan satu hari di mana seorang rakan aku yang kelihatannya seakan-akan sengal dan lurus bendul sangat telah meluahkan segala isi hatinya kepada aku. Dah lama juga aku tak dengar luahan hati seseorang lebih-lebih lagi dari seorang gadis. Dan aku telah mencuba yang terbaik untuk menjadi seorang pendengar yang baik dan mencuba memberikan nasihat yang dirasakan perlu dan penting. Ketika itu, aku merasakan ingin sahaja aku menampar diri gadis tersebut atau mungkin aku patut menumbuk (ops, jahat sangat ke aku nih?) bila sahaja aku mengetahui segala-galanya tentang dia. Nak kata aku ni seorang yang moraliti, tak juga. Malah aku memang paling benci dengan benda tu. Tapi aku rasa, macam memang patut aku menampar dia atas apa yang dilakukan.
Baiklah, bila aku fikirkan balik, aku merasakan yang mana, keadaan dan persekitaran di negara malaysia yang kononnya diwar-warkan sebagai sebuah negara yang cukup menitik beratkan hal-hal berkaitan agama dan adat ini, aku rasa semakin lama aku makin tenggelam dan meluat. kalau lah adat dan agama tu seperti kaca, dah lama aku hempaskan, biar ia pecah menjadi satu debu-debu dogma yang bakal melukai setiap kaki dan tangan manusia-manusia yang dari kecilnya telah di dogmakan dengan semua unsur-unsur tadi. Ya, ortodoks, moraliti, adat dan bermacam lagi telah menjadi antara punca kehancuran umat manusia saat ini.

Penat berhadapan dengan kemanusian yang terus menerus berpegang dengan dogma masyarakatnya yang senantiasa mengejar keagungan tetapi mengalpakan segala bentuk pemikiran kritis dan bebas dalam bersuara dan berpendapat. Moraliti yang telah ditanam dan disebatikan semenjak lahiriah ini akan terus mencengkam dan menguasai darah dan hati manusiawi itu sendiri. Bangun wahai insani, bangun dan pandanglah dengan mata hatimu yang bakal menginsafi segala titis airmata para pencundang dan pendosa yang pada akhirnya kelak akan mengakui kesilapan meraka kerana diskriminasi dan dogma dari setiap dukungan budaya turun-temurun. Selamat datang masa depan, moga kau tetap menjadi teman setia kesilapan dan keangkuhan manusia dalam mengejar modernisasi dan kebijaksanaan tamak. Selamat datang dunia!!

Langitorial #2

Yups, rasa macam malas nak menulis blog dalam English, rasanya kebodohan dan kekurangan aku dalam hal tersebut semakin mengurang dan merudum? Haha..inflasi jatuh, keistimewaan aku dalam bahasa ni pun jatuh…hohoho…. Dah lama sangat tidak menaip apa-apa dan meluahkan isi hati aku yang selama ini aku pendam. Mungkin ada betul nya…aku dah tiada masalah cinta,masalah apa pun la tak kisah sangat, apa yang penting, dah lama aku tidak menulis…hari ini adalah hari pertama aku bekerja di tempat baru…. Huh, benarkah ini, hoho pada akhirnya aku memutuskan untuk berhenti dari pekerjaan yang selama ini aku pegang di syarikat berkenaan (pada mereka yang tahu…hoho…) banyak yang aku pelajari semasa bersama dengan syarikat tersebut…dari sejujur umat sehingga akhirnya kamu akan merasa kejujuran itu harus dibayar dengan setimpalnya… anda akan melalui satu tempoh pramatang barangkali dimana anda akan merasa anda seharusnya tidak boleh terlalu jujur sehingga anda bebas untuk dipergunakan dan di tindas dengan apa jua alasan sekalipun…yang pasti, jika anda tidak mampu untuk menentang nya dengan satu atau dua cara yang terangan, anda bisa lagi untuk melakukannya dengan cara yang lain…apa dia? Fikirkan yang terbaik untuk itu, terkadang appresiasi atau penghargaan dari segi hati, tindak laku dan kata-kata sangat penting dalam banyak hal. Sebagai contoh, jika anda telah berusaha memberi yang terbaik untuk segalanya, tetapi apa yang anda dapat tidak setimpal dengan apa yang anda kerjakan. Ada sebarang solusi? Mudah, jika anda bukan jenis manusia yang boleh melupakan segalanya dan mudah berdendam, banyak alternatif untuk mendapatkan apa yang dihajati dalam hati. Jika anda seorang yang dengan mudah bercakap dengan lantang mengenai hak anda…tahniah !!! tetapi mungkin tidak bagi segelintir dari manusia ini mempunyai sikap tersebut….maaf, kejujuran bisa dibeli dengan uang dan harta… cinta, kasih sayang dan segalanya masih bisa anda beli. Malah kejujuran sekalipun…apa yang penting ialah, anda tahu apa yang anda sedang dan akan lakukan. Anda tahu risiko nya jika anda membuat sesuatu keputusan. Jadi, jangan pernah menyesal dengan apa yang telah diputuskan, dilafazkan. Ambil risiko pada setiap kata-kata dan tindakan anda. Paling perlu diingat ialah…jangan segan melakukan kesilapan, kerna apa yang akan kita pelajari hanya lebih bermakna bila kita pernah melakukan kesilapan disebalik keputusan dan tindakan, penutup penting dalam hal ini,elakkan diri dan jangan sekali-kali melakukan untuk kedua atau mungkin ketiga atau mungkin berulang kali pada satu kesilapan yang sama… hari ini adalah satu perubahan dari pelajaran hari semalam, dan hari esok adalah kematangan kita pada hari ini untuk sedar akan segalanya tentang kesilapan dan kemunduran jiwa kita…
Dah menyimpang jauh dari apa yang ingin disampaikan… malam ini, ya, malam yang penuh dengan sejarah ini, 25 Julai 2006 buat pertama kalinya, titisan air mata ini kembali jatuh berlinangan dihembusan kesejukan malam yang senantiasa merindui kaseh dari insani untuk memeluk tubuh masing-masing. Indah sungguh air mata itu jika kamu bisa merasainya… indah, seindah apa sahaja yang terlintas dalam minda dan akalmu wahai insani. Tak perlu ada kata indah dan puitis untuk menggambarkan perasaan itu… tangisan tentang sesuatu yang sangat bermakna… mengapakah? Mudahnya kamu berkata? Hey, ingin kutanyakan kepada kamu, pernah tidak kamu merasakan yang kamu telah membuat satu keputusan yang salah pada akhirnya setelah kamu mengatakan ia adalah yang terbaek…? Pernah kamu merasakan kamu memilih sesuatu yang benar adanya? Pernahkan kamu menolak sesuatu yang lebih berharga hanya semata kamu ingin memiliki yang lainnya. Yang pada akhirnya kamu kecewa dengan keputusan tersebut? Hey, ini semua cabaran dan dugaan yang kamu harus lalui dalam perhimpunan manusiawi yang belum pernah puas dan adil…. Haha… mudahnya aku berkata…hey, bangsat ! Benarkah ini aku… setelah aku pilih kamu dan mereka, mengapa pada akhirnya aku merasa aku bukan aku, mengapa aku merasakan aku hanya cebisan sampah yang bisa kau campak dan ludahi. Benar ini aku memang bodoh? Cukuplah, aku sememangnya insani yang aslinya rapuh dalam banyak hal…

# abdul mutalib / prasastihujunglangit #01

No comments: